Новини
На Хмельниччині обговорили надзвичайно актуальне питання впровадження ринку землі
У рамках програми «Діалоги про Україну» 25 жовтня м. Хмельницькому відбулася зустріч хмельничан із представниками команди Президента для обговорення земельних питань. Участь у заході взяли т.в.о. голови Хмельницької облдержадміністрації Володимир Кальніченко та директор Департаменту агропромислового розвитку Олег Омелянюк. Основна мета проведення таких регіональних форумів - почути думки і пропозиції щодо земельної реформи з усіх сторін.
Заступник Міністра розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства Тарас Висоцький, уповноважений Президента України із земельних питань Роман Лещенкота експерт з земельних питань Сергій Біленко презентували присутнім плани Уряду стосовно зміни системи управління земельними ресурсами.
Запровадження обігу земель:
Купувати землю зможуть:
-
Громадяни України;
-
Юридичні особи, утворені за законодавством України;
-
Територіальні громади та держава;
Купувати землю не зможуть (до 1 січня 2024 року):
-
юридичні особи, бенефіціарним власником (контролером) яких є іноземці, особи без громадянства, юридичні особи, створені за законодавством іншим, ніж законодавство України, іноземні держави;
Обмеження максимальної площі у власності (контроль за кінцевим бенефіціаром):
-
до 35% на території однієї об’єднаної територіальної громади;
-
до 8% на території області;
-
до 0,5% на території України.
Реєстрація цін угод купівлі-продажу та оренди;
Можливість викупу фермерськими господарствами земель постійного користування у розстрочку без торгів за ціною НГО;
Запровадження нового виду санкцій: «заборона на набуття земельної ділянки у власність» для унеможливлення володіння землею громадянами РФ;
Набуття чинності законом з 01 жовтня 2020 року.
Моніторинг земель та антимонопольні обмеження:
-
Контроль за дотриманням обмежень щодо концентрації земель здійснюватиме Антимонопольний комітет України в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України;
-
Впроваджується система збору та аналізу даних, а також моніторингу земельних відносин на основі даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, Державного Земельного Кадастру, системи електронних торгів;
-
Кабінет Міністрів України буде наділений повноваженнями забороняти набуття у власність земельних ділянок сільськогосподарського призначення, розташованих ближче, ніж 30 км до Державного кордону України для юридичних осіб, чий кінцевий бенефіціарний власник (контролер) є іноземцем чи особою без громадянства земельної ділянки у власність.
Здешевлення кредитів для аграріїв:
-
На програму «Здешевлення кредитів сільськогосподарським товаровиробникам для купівлі земель сільськогосподарського призначення» виділено 4,4 млрд гривень;
-
Здешевлення кредитів до 3-7%;
Моделі компенсації:
-
Компенсація відсотків за кредитом у розмірі облікової ставки НБУ;
та/або
-
Одноразова компенсація тіла кредиту у розмірі облікової ставки НБУ;
Передача земель територіальним громадам:
-
Землі державної власності за межами населених пунктів (крім земель, на яких розташовані об’єкти державної власності) передаються у комунальну власність територіальних громад.
Функції контролю:
-
Держгеокадастр позбавляється контролюючих функцій;
-
Здійснюється передача функцій контролю:
-
за самовільним зайняттям земельних ділянок - сільським, селищним, міським радам;
-
за правопорушеннями, що мають екологічний характер – Державній екологічній інспекції;
-
інших контролюючих функцій – обласним державним адміністраціям.
Переважне право орендаря:
-
Орендодавець зобов’язаний повідомити в письмовій формі цінним листом з описом вкладень та повідомленням про вручення орендаря про намір продати земельну ділянку третій особі із зазначенням її ціни та інших умов, на яких вона продається;
-
Дарування особам виключно 1 та 2 ступеня споріднення (подружжя, батьки, діти, брати, сестри, тощо.);
-
Внесення земельної ділянки до статутного капіталу без згоди особи, яка має переважне право, не допускається;
-
При посвідченні договорів про відчуження земельних ділянок нотаріуси зобов'язані перевіряти дотримання переважного права;
-
У разі продажу земельної ділянки з порушенням переважного права купівлі орендар може пред'явити до суду позов про переведення на нього прав та обов'язків покупця.
Боротьба з рейдерством:
-
Припинення діяльності «акредитованих суб'єктів у сфері реєстрації» (комунальних і державних підприємств). Біля 80% рейдерських захоплень відбувалося саме через них.
-
Підвищення відповідальності за порушення правил реєстрації правочинів та нотаріального посвідчення правочинів;
-
Забезпечення можливості встановлення власником майна вимоги щодо нотаріального посвідчення правочину;
-
Налагодження кращої взаємодії між реєстрами та більш ефективний доступ до реєстрів державних органів та реєстраторів.
Дерегуляція у сфері землеустрою:
-
Мінімізується особистий контакт громадянина із чиновником Держгеокадастру. Документація із землеустрою перевірятиметься лише на фінальному етапі при внесенні ділянки до Державного земельного кадастру;
-
Надання можливості подання заяви про внесення відомостей до кадастру в електронній формі;
-
Надання прямого доступу органам місцевого самоврядування до Державного земельного кадастру;
-
Встановлення спрощеного порядку визначення меж громад. Єдине погодження, яке необхідно буде отримати громаді, – погодження суміжної громади;
-
Надання документації із землеустрою та відомостей про оцінку земель статусу публічних, відкритих та загальнодоступних даних;
-
Запровадження страхування професійної відповідальності виконавців робіт із землеустрою як альтернативи державному контролю.
Запровадження електронних торгів:
-
Продаж земельних ділянок державної та комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) здійснюється виключно на конкурентних засадах через електронний аукціон;
-
З метою обмеження зриву аукціонів збільшується розмір гарантійного внеску, який не може становити менше:
-
30 відсотків стартової ціни продажу земельної ділянки;
-
30 відсотків стартового розміру річної плати за користування земельною ділянкою.
-
Підписання договору здійснюється автоматично за допомогою електронних цифрових підписів;
-
Орендар має переважне право на викуп, якщо бере участь у торгах;
-
Стартова ціна для державних та комунальних земель не може становити менше НГО;
-
Максимальний розмір лоту для державних та комунальних земель не повинен перевищувати до 20 га для надання можливості малим та середнім господарствам брати у них участь.
Після презентації напрацювань із земельної реформи відбулася дискусія, під час якої присутні місцеві аграрії задали запитання експертам, а також надали свої зауваження та побажання. Усе було зафіксовано для подальшого опрацювання.